dilluns, 24 d’octubre del 2011

Menys trànsit = menys contaminació

Tots els estudis conclouen que la forma més eficaç de lluitar contra
la contaminació urbana, especialment preocupant a les grans zones
metropolitanes com les de Barcelona o Madrid, és reduint el trànsit de
vehicles a motorLa pol·lució que emeten els vehicles motoritzats s'ha
de reduir dràsticament, segons Ecologistes en Acció

El nou Pla de lluita contra la contaminació de la Generalitat, encara
que contempli alguna mesura positiva, no servirà per netejar l'aire
que es respira a la regió metropolitana.

Una de les grans mancances de l'Estat espanyol per lluitar contra la
contaminació de l'aire és la inexistència de plans eficaços contra
aquest greu problema de salut pública. La major part de les
administracions no disposen de plans amb aquest objectiu, o bé són
inadequats. Per la seva banda, el Ministeri de Medi ambient, Mitjà
Rural i Marí encara no ha aprovat el seu promès Pla Nacional de
Millora de la Qualitat de l'Aire.

El nou Pla de millora de la qualitat d'aire (2011-2015) presentat
recentment pel govern de Catalunya contempla mesures voluntàries i
incentius que perpetuen l'actual model de mobilitat insostenible. A
més, traspassa la responsabilitat als Ajuntaments d'imposar mesures
que redueixin la contaminació, p. ex. restringint el trànsit de
vehicles a les ciutats de més de 100.000 habitants.

Ecologistes en Acció de Catalunya denuncia que la Generalitat derivi
la responsabilitat als Ajuntaments –a més, de manera no vinculant–
perquè l'escala dels problemes de mala qualitat de l'aire que afecten
fonamentalment a l'Àrea Metropolitana de Barcelona (40 municipis)
exigeixen mesures coordinades entre totes les administracions.

D'altra banda, el Pla contempla descomptes en peatges per als cotxes
amb alta ocupació o "nets" (es a dir, menys contaminants) i ajudes per
promoure la compra de motos elèctriques (s'espera amb cert optimisme,
que a l'any 2020 el 70% de les motos que es matriculin siguin
elèctriques). Aquestes mesures s'anuncien al mateix temps que s'estan
realitzant fortes retallades socials i es prioritza la moto per sobre
del transport públic, el gran absent d'aquest Pla. I convé no oblidar
que les motos de dos temps poden ser encara més contaminants que els
automòbils. O que les conseqüències en accidentalitat i congestió a
Barcelona seran greus tenint en compte que la ciutat comtal és una de
les ciutats europees amb més alta densitat de vehicles i la que té la
taxa de motos més elevada.

Però, a més, s'oblida que bona part de la contaminació que generen els
vehicles no prové del tub d'escapament , sinó de les partícules que es
desprenen pel desgast de les pastilles de frens, dels pneumàtics, de
la pols dipositada en l'asfalt i que es volatilitza de nou al pas dels
vehicles. És a dir, encara que una part important del parc mòbil fos
elèctric, seguiria contribuint en una res menyspreable mesura a la
contaminació de l'aire.

D'altra banda, la Generalitat va inaugurar aquest any dues noves
centrals tèrmiques de cicle combinat a Sant Adrià del Besòs i al Port
de Barcelona, que augmentaran les emissions contaminants a l'àrea
metropolitana de Barcelona. Mentre l'impuls a la producció d'energia a
Catalunya es basi en les centrals tèrmiques i nuclears, s'estarà
falsejant la realitat quan es parla del transport elèctric com a
alternativa de mobilitat sostenible.

Finalment, el Pla recull que s'establiran acords no vinculants amb les
indústries del sector industrial i energètic per reduir activitat en
el que anomenan "episodis" de contaminació atmosfèrica. Com resultat
només podem esperar més fum i col·lapse del transport públic, que a
més de sofrir retallades (per exemple, s'han eliminat algunes rutes
d'autobús en polígons industrials o la paralització del tram central
de la línia 9 del metre) , augmentarà la seva demanda actual en el
context de crisi i augment del preu dels combustibles.

Per tot això, Ecologistes en Acció reitera que, a Barcelona i la seva
àrea metropolitana, reduir la contaminació és sinònim de reduir el
tràfic. I aquest i no un altre ha de ser l'eix fonamental de qualsevol
Pla eficaç per netejar l'aire.

Totes aquestes qüestions i moltes altres seran debatudes per diferents
experts al Congrés Confederal d'Ecologistes en Acció , que sota el
lema "Ecologisme Social: Transformar en la Crisi", es celebrarà a
Barcelona del 2 al 4 de desembre d'aquest any.

http://www.ecodiari.cat/noticia/7306/menys/nsit/menys/contaminaci

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...